Skada på annan egendom efter att DVD-spelare utlöst säkring

Inköp av begagnad DVD-spelare hos Återvinning AB.

När DVD-spelaren kopplas till TV så blir det kortslutning och då utlöser säkringen i elskåpet. Säkringen byts ut men löser ut igen. Elektriker tillkallas genom hyresvärdens jour och konstaterar att det är fel på DVD-spelaren som gör att säkringen löser ut.

Återvinnen AB ansvarar för att avhjälps felet i DVD-spelaren men vem ansvara för att betala elektrikern?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

När du som privatperson köper något, om än begagnat, av ett företag, gäller konsumentköplagen. Jag uppfattar det som att du redan blivit ersatt eller redan vet hur du kan bli ersatt för själva DVD-spelaren så jag tänker bortse från detta.

30 § säger: "Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit."

Enligt 31 § omfattar denna skyldighet även skada på annan egendom än den sålda.

Alltså: om DVD-spelarens fel rimligtvis kunde förutses och undvikas av säljaren kan du få ersättning för elektrikerkostnaderna och eventuell skada på elskåp, TV, kostnad för ny säkring etc.

Hoppas det besvarar din fråga. Ursäkta att det dröjde. Vi får in väldigt många gratisfrågor för tillfället och hinner tyvärr inte besvara alla så snabbt som vi gärna hade velat. Prova gärna vår expressrådgivning i framtiden för garanterat snabbt svar.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare