Skada i hyreslägenhet pga annans vållande

Hej,

Jag bodde tillsammans med en kvinna för ett par år sedan, vi stod båda på hyreskontraktet. När vi gjorde slut, valde hon att flytta ifrån bostaden, och då bestämde vi oss för att säga upp lägenheten.

Under uppsägningstiden bor jag ensam i lägenheten, och en morgon kommer hon över på oväntat besök, och totalflippar och förstör bl.a golvet som måste renoveras, en kostnad vi båda måste stå för.

Min undran är, även om vi båda stod på hyreskontraktet, kan jag bestrida betalansvar, och hävda att hon har ensamt betalningsansvar för skadorna hon gjorde, då det är hon som ensammen har utfört skadorna i lägenheten? Jag kan påpeka att jag släppte inte in henne i lägenheten, utan när jag öppnade dörren gav hon mig en smäll i ansiktet så jag vinglade bakåt, och då tog hon sig in i lägenheten och gick bananas.

Jag polisanmälde det hon hade gjort, misshandel, och skadegörelse, dock blev det självklart nedlagt, men ja, finns det någon chans att jag kan bestrida betalningsansvar i domstol?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Reglerna om hyreslägenheter finns att finna i kap 12 i Jordabalken (se: https://lagen.nu/1970:994#K12).

Enligt 12 kap 24 § JB är du som hyresgäst skyldig att ersätta de skador som uppkommer på hyreslägenheten. Detta innebär att du även är skyldig att ersätta sådana skador som orsakats av exempelvis dina gäster och andra personer som står på hyreskontraktet. Detta innebär att du inte kan bestrida betalningsansvar på grund av att du själv inte vållat skadorna.

Det du däremot skulle kunna göra är att begära skadestånd för de sakskador som hon genom skadegörelsen orsakat i lägenheten och för de kostnader det orsakat för dig.

Robin HenningsonRådgivare