FrågaKÖPRÄTTKöplagen04/08/2015

Ska säljaren bidra till reparationen av begagnad båt efter försäljning?

Hej!

Min pappa har sålt en båt för yrkesfiske. Det har aldrig varit några problem med båten innan och då pappa är perfektionist är båten i mycket fint skick. Motorn i båten är 30 år och det upplyste pappa köparen om, men den har aldrig krånglat och pappa har alltid varit noggrann med den. Köpekontrakt skrevs och köpet gick igenom. Efter lite drygt två veckor går motorn sönder och den behöver renoveras, en kostnad som hamnade på runt 200 000 :-. Vi undrar nu hur mycket pengar som vi som säljare måste bidra med?

Vänliga hälsningar

Lisette

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagen stadgar att när en vara avlämnas till köparen så övergår också risken för varan på köparen. Det innebär att köparen är skyldig att betala för varan även om försämring av den skulle ske, så länge köparen inte kan visa att felet beror på säljaren. Det är tillräckligt att köparen får det att framstå som övervägande sannolikt att felet beror på säljaren.

Även när en vara säljs i "befintligt skick" ska den inte vara i väsentligt sämre skick än vad köparen med fog kunnat förutsätta. I annat fall anses det föreligga fel. Fel föreligger också om varan avviken från vad säljaren särskilt har utfäst. Köparen har dock en viss undersökningsplikt. Något som han borde upptäcka vid en undersökning kan han inte åberopa som fel i efterhand.

Kan köparen inte göra sannolikt att felet fanns vid tidpunkten för riskövergången eller tidigare, och din pappa inte särskilt har utlovat att motorn ska ha en viss livslängd eller liknande, så ska ni inte behöva betala något.

Hör gärna av dig igen om du har vidare frågor!

Vänligen,

Edith GrundinRådgivare