Ska reglerna i utsökningsbalken eller reglerna i konkurslagen tillämpas vid en konkurs?

Kan man tillämpa reglerna i 4:17-19 UB vid konkurs eller bör man lämpligen kolla på 3:3 KonkL istället? Är det så att reglerna i UB endast tillämpas vid vanlig utmätning och inte konkurs?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skillnaden mellan konkurs och utmätning

Jag tänker inledningsvis förklara begreppen konkurs och utmätning för att tydliggöra att det finns en skillnad mellan dessa två begrepp.

En konkurs innebär att tillgångar tas i anspråk och används för att betala av skulderna som en person eller ett bolag har. En utmätning innebär att Kronofogdemyndigheten efter ansökan av en borgenär (den som har en fordran) beslutar att något du äger, exempelvis en bil, en TV eller en del av lönen ska användas för att betala av en skuld.

En utmätning omfattar alltså endast viss individuellt bestämd egendom, medan konkurs är en sk. tvångslikvidation av den skuldsattas hela förmögenhet, där egendom och utestående fordringar tas i anspråk.

Vad regleras i 3:3 KonkL respektive 4:17-19 UB?

I 3:3 KonkL beskrivs att all egendom som tillhörde gäldenären när beslutet om konkurs meddelades eller tillfaller honom under konkursen och kan utmätas ska räknas till konkursboet. Regeln nämner alltså vad som ska ingå i ett konkursbo.

4:17-19 UB reglerar förhållandet till tredje man vid utmätning av lös egendom. Av reglerna framgår det att huvudregeln vid en utmätning är att gäldenären ska anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning.

Vilka regler bör tillämpas vid konkurs?

Vid konkurs bör man tillämpa reglerna i konkurslagen och vid utmätning reglerna i utsökningsbalken. Reglerna i 4:17-19 UB omfattar som tidigare nämnt utmätning och bör därför inte tillämpas vid konkurs.

Du har alltså rätt i att regler om konkurs finns i konkurslagen medan regler om utmätning finns i utsökningsbalken i och med att en konkurs och en utmätning inte är samma sak.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare