Ska man betala skatt i Sverige för att man är skriven här när man jobbar i Norge?

Hej! Jag jobbar i Norge men är skriven i Sverige där jag har minderåriga barn. Jag betalar vanlig skatt här i Norge just nu. Jag behöver väl inte betala skatt och sociala avgifter med mera i Sverige också?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ett avtal som kallas för det nordiska skatteavtalet och som reglerar vad som gäller i situationer som din. Enligt detta avtal ska du betala skatt där du utför ditt arbete. Alltså ska du som arbetar i Norge betala skatt i Norge. Du ska inte betala någon skatt i Sverige.

Det finns dock undantag från denna huvudregel där inkomsten ändå ska beskattas i Sverige. Undantagen gäller:

- kortvariga arbeten (under 183 dagar på ett år),
- om du bor i en svensk gränskommun och arbetar i en norsk gränskommun,
- om din tjänst är en offentlig tjänst för en svensk arbetsgivare eller
- om du arbetar på flyg

Sammanfattningsvis ska du alltså inte betala någon skatt eller socialavgifter i Sverige om du inte omfattas av undantagen ovan.

Med vänliga hälsningar,

Moa SegerRådgivare