FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 03/01/2018

Ska man behöva jobba 12 timmar utan ordentligt med rast?

Ska man behöva jobba 12 timmar utan ordentligt med rast

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Enligt 15 § Arbetstidslagen har du rätt till rast om du har arbetat mer än fem timmar i följd. Rasternas längd ska enligt lagen vara "tillfredsställande" och enligt arbetsmiljöverket är en bra tumregel 30 minuter. Dock får din arbetsplats frångå denna bestämmelse genom ett kollektivavtal vilket framgår av 2 § 5 st. Arbetstidslagen.

Om din arbetsgivare är ansluten till ett kollektivavtal är det alltså eventuella bestämmelser om raster i det avtalet som styr vilka rättigheter du har. Du bör därför först kolla om det finns något tillämpligt kollektivavtal och sedan undersöka vad det avtalet säger om raster.

12 timmar arbete utan rast låter oavsett inte som en bra arbetsmiljö. Vid brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk, tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas, kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kan du kontakta ditt fackförbund.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare