Ska jag ansöka om konkurs eller företagsrekonstruktion?

Jag har fordringar på mitt aktiebolag och Jan inte betala dem . Jag behöver få råd hur jag ska göra . Konkurs etc.

Mvh : Jonas Månsson

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns några alternativ avseende huruvida man kan gå tillväga vid betalningssvårigheter.

Konkurs

Ett bolag eller en person som inte kan betala sina skulder, och inte kommer att kunna göra det under en längre tid, kan försättas i konkurs. En konkurs innebär att i princip alla tillgångar tas om hand och används för att betala på skulderna. Efter att ett bolags konkurs har avslutats har bolaget upphört att existera och kan därmed inte krävas på betalning. Bolaget själv kan ansöka om konkurs, likväl kan gäldenären (du) föra detta. (2 kap. 1 § konkurslagen). Det är däremot tingsrätten som försätter bolaget i konkurs.

Företagsrekonstruktion

Företagsrekonstruktion är ett alternativ till konkurs för de företag som har ekonomiska problem men som på sikt har en möjlighet att överleva. Företaget eller borgenären kan ansöka i domstol om rekonstruktion. Om domstolen beviljar rekonstruktionen utser de en rekonstruktör. I en företagsrekonstruktion kan det ingå ett offentligt ackord. Det innebär att fordringsägarna får avstå från en del av sina fordringar och man behöver inte betala skulderna under förfarandet. Under den tid företagsrekonstruktionen pågår får utmätning inte ske.

Övrigt

Om du inte kan betala en faktura eller skuld i rätt tid ska du alltid kontakta den som du står i skuld till. Kom ihåg att det ofta finns möjlighet att förhindra en betalningsanmärkning genom att göra upp om avbetalningsplan eller få betalningsuppskov direkt med den som vill ha betalt.

Sammanfattningsvis

Har du stora svårigheter med att betala, som inte tycks vara övergående, bör du ansöka om konkurs. Tror du det finns möjlighet att rädda företaget, kan du ansöka om företagsrekonstruktion. Du bör i vart fall kontakta de du är skyldig pengar.

Vill du ha hjälp med att ansöka om företagsrekonstruktion och det vidare arbetet kan du kontakta oss på info@lawline.se.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare