FrågaAVTALSRÄTTGåva23/06/2020

Ska en förlovningsring ses som en gåva i juridisk mening?

Min fd fästman har brutit vår förlovning, och vill ha tillbaka min förlovningsring. Vi förlovade oss för ett år sedan och jag har burit ringen sedan dess. Han har visserligen betalat den, men jag hävdar att den är att betrakta som en gåva enligt gåvolagen. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Precis som du skriver i frågan så måste en bedöma huruvida förlovningsringen är att se som en fullbordad gåva eller inte. I mitt svar utgår jag från praxis kring vad som är en gåva samt gåvolagen.

Vad är en gåva i juridisk mening?

För att en överlåtelse ska anses vara en gåva måste vissa kriterier vara uppfyllda, nämligen:

1) det ska vara en frivillig förmögenhetsöverföring

2) det ska inte finnas något krav på motprestation från mottagarens sida

3) det ska finnas en gåvoavsikt från givarens sida

För att gåvan ska anses fullbordad måste egendomen dessutom ha gått över i mottagarens besittning, så kallad transaktion.

Bör förlovningsringen ses som en gåva?

Jag utgår från att din före detta fästman gav dig ringen frivilligt, utan krav på motprestation och att han vid denna tidpunkt hade en gåvoavsikt. Om du sedan haft ringen i din ägo sedan dess har ringen gått över i din besittning och gåvan bör i min mening ses som fullbordad. Det innebär att du bör få behålla förlovningsringen.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare