Ska arvsavstående noteras i bouppteckning?

Arvsavstående = förskott på arv?

En fader har i bouppteckningen efter sin broder avstått sitt arv till förmån för

sina bröstarvingar.

Nu har frågan uppkommit om inte arvsavståendet skulle ha noterats i faderns bouppteckning som

bröstarvingarnas förskott på arv.

Vänligen

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om bodelning med anledning av dödsfall finns i ärvdabalk (1958:637) (ÄB), som du hittar här.

Inledning och något om arvsavstående som gåva

Arvsavstående vid arvlåtares död brukar civilrättsligt betraktas som gåva. Innebörden av arvsavstående som gåva har egentligen ingen större betydelse, men det kan vara värt att nämna, att i de fall arvlåtaren redan avlidit, får arvsavstående endast betydelse om mottagaren skulle vara på så kallat obestånd. I så fall skulle nämligen dennes borgenärer (det vill säga, de man är skyldig pengar) kunna begära att gåvan återgår från bröstarvingarna (barn, barnbarn etc.) till den som avstått arv, för att de sedan skulle kunna kräva egendomen som betalning. Avstår man istället från arvet innan arvlåtaren avlider, är gåvan därefter "skyddad" hos bröstarvingarna till den som avstår från arvet, utan möjliga anspråk från eventuella borgenärer.

Arvsavstående = förskott på arv?

I 6 kap. 1 § ÄB finns en presumtion, vilken innebär att om inget särskilt föreskrivits vid gåvotillfället, eller inte några andra omständigheter antyder det, ska den gåva arvlåtaren har givit en bröstarvinge ses som förskott på arv. Detta innebär att vid en senare bodelning och efterföljande bouppteckning med anledning av gåvogivarens död, ska boets kvarlåtenskap och värdet av förskottet vid gåvotillfället läggas ihop (6 Kp. 3 § ÄB). Arvslotterna delas sedan upp mellan bröstarvingarna och den bröstarvinge som fått förskott på arv (alltså gåvan) får ut sin arvslott minus förskottsbeloppet. Övriga får ut hela sin arvslott.

Återbetalning?

Däremot behöver inte den bröstarvinge som fått förskottet återbetala någon del av det, även om förskottet visar sig vara större än dennes arvslott. Det finns dock visst skydd för övriga bröstarvingar i 7 kap. 4 § första stycket ÄB. Skyddet innebär, att om det är så att övriga bröstarvingar inte får ut hela sin laglott på grund av gåvan, ska den andel som krävs för att övriga bröstarvingar ska få sin laglott återgå. Laglotten är hälften av arvslotten (7 kap. 1 § ÄB). Det krävs dock, för att laglottsskyddet ska vara aktuellt, att gåvans (arvsavståendet) syfte är att jämställa med ett testamente, det vill säga, gåvogivaren har haft som syfte att ordna successionen och därmed styra hur arvet ska fördelas, samt att det avhållande momentet som annars föreligger vid gåvor saknas. Gåvogivaren (den som avstår arvet) ska alltså vid gåvotillfället vara nära att avlida och skulle inte själv komma att ha nytta av gåvan. I sådana fall kan bröstarvingen jämka gåvan, för att få ut sin laglott. Detta ska göras inom ett år från dess att bouppteckningen avslutades (7 kap. 4 § andra stycket ÄB).

Ska arvsavstående bifogas bouppteckningen?

I praxis har det uppställts vissa krav för arvsavstående. Om arvsskiftet inte ännu verkställts krävs att dödsboet underrättats som avståendet. Detta ska ske medelst underrättelse till boutredningsman eller testamentsexekutor eller, om ingen av dessa finns, till övriga dödsbodelägare eller åtminstone till den som sitter i boet. Det kan emellertid, av praktiska skäl, vara tillräckligt att arvingen anmäler sitt arvsavstående vid bouppteckningsförrättningen, även om samtliga dödsbodelägare inte är närvarande, under förutsättning att avståendet också anmärks i bouppteckningen.

Slutsats

Presumtionen är i detta fall, med hänsyn till omständigheter som angivits, att arvsavståendet ska anses vara förskott på arv. Det finns inte några krav på att arvsavståendet ska noteras i bouppteckningen. Det avgörs beroende av huruvida arvsskiftet är verkställt. Det är dock givetvis att rekommendera, att ni bifogar arvsavståendet i bevishänseende.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma till mig på pontus.schenkel@lawline.se!

Pontus SchenkelRådgivare