Ska alla omständigheter i mordparagrafen vara uppfyllda för att livstids fängelse ska dömas ut?

Vad krävs för livstid i fängelse för mord? Behöver alla objektiva rekvisit uppfyllas eller endast en av de? Krävs det att gärningsmannen har noggrannt planerat mordet, försökt dölja annan brottslighet och orsakat svårt lidande eller endast en av de?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

När det konstaterats att någon gjort sig skyldig för brottet mord ska både straffvärde och straffmätning göras för att bestämma vilket och hur långt straffet ska bli. Detta görs enligt bl.a. 29 och 30 kap. brottsbalken (1962:700). De i 3 kap. 1 § brottsbalken uppradade “skäl för livstids fängelse” för mord är inte uttömmande och inte heller kumulativa. Detta betyder att alla dessa inte behöver vara uppfyllda för att livstids fängelse ska dömas ut, utan de utgör enbart olika skäl som påverkar det fullständiga bedömningen huruvida livstids fängelse ska dömas ut eller inte. Detta vet vi eftersom det står “som skäl för livstids fängelse ska det särskilt beaktas”. Vidare innebär detta att man kan dömas till livstids fängelse på andra omständigheter än de nämnda i nämnda paragrafen.

Jag hoppas du fick svar på dina frågor! Har du fler frågor eller funderingar så tveka inte att vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare