Sjukpenning som arbetslös?

Hej!

Jag har blivit uppsagt med avgångsvederlag. Jag anmälde mig som arbetssökande på arbetsförmedlingen första arbetslösdag.

Nu undrar jag om jag blir sjukskriven får jag sjukpenning ?

Mvh

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När en arbetslös blir sjuk kan personen få sjukpenning från Försäkringskassan under vissa förutsättningar.
Du måste vara anmäld som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen, undantag från detta kan göras om du slutat arbeta för mindre än 3 månader sedan (dock ges ingen sjukpenning för de första 14 dagarna då). Det krävs att du inte kan söka arbete eller ta ett arbete på grund av att du är sjuk, du måste även ha varit sjuk minst en fjärdedel av tiden som du skulle ha sökt arbete.

Det krävs även att man är försäkrad i Sverige, var ditt senaste arbete i Sverige är du oftast försäkrad i Sverige men du kan vara försäkrad i ett annat land. Var ditt senaste arbete i ett annat land kan du vara försäkrad i det andra landet eller i Sverige. Om du behöver hjälp med att reda ut vilket land du är försäkrad i rekommenderar jag att du ringer Försäkringskassans kundcenter.

För att ansöka om sjukpenning gör du en sjukanmälan och ansökan om sjukpenning hos Försäkringskassan. Precis som när man arbetar så ska man träffa en läkare och om denne anser att du inte kan arbeta sjukskriver hen dig och anger i läkarintyget att sjukskrivningen gäller mot arbetslöshet och att utföra "normalt förekommande arbete". Skillnaden mellan att vara anställd och bli sjukskriven mot att vara arbetslös är att den arbetslöse jämförs mot så kallat "normalt förekommande arbete" på arbetsmarknaden. Det finns ett tak för vilken ersättning en arbetslös kan få, det går inte att få ut mer i sjukpenning än vad man som frisk arbetslös har i a-kassa.

Vänliga hälsningar,

Lovisa LundqvistRådgivare