FrågaARBETSRÄTTSjuk 29/01/2022

Sjuklön vid timanställning

Min dotter är timanställd på schemalagd arbetstid fem dagar i veckan sedan 1/9. Har hor rätt till sjuklön vid sjukdom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätten till sjuklön regleras i sjuklönelagen (SjLL).

För att erhålla sjuklön behöver ett par förutsättningar vara uppfyllda:

För det första ska den avtalade anställningstiden som huvudregel vara en månad eller längre. Arbetstagaren kan erhålla sjuklön även om den avtalade anställningstiden är kortare än så men rätten till sjuklön inträder i så fall först när arbetstagaren har tillträtt anställningen och därefter varit anställd fjorton kalenderdagar i följd. (3 § SjLL) Din dotter har varit anställd mer än en månad i det fall 1/9 avser 1 september 2021. Förutsättningen är således uppfylld.

För det andra ska arbetstagaren ha nedsatt arbetsförmåga på grund av sjukdom. Förutsättningen är uppfylld om din dotter under viss tid är helt eller delvis förhindrad att utföra sitt vanliga eller ett jämförligt arbete på grund av sjukdomen. (4 § SjLL)

Rätten till sjuklön gäller oavsett om arbetstagaren är timavlönad eller uppbär månadslön. Sjuklönen ska motsvara den inkomstförlust som uppstår på grund av sjukdomen, vilket innebär att din dotter har rätt till ersättning bara för de pass som är inbokade under sjukperioden.

Sammanfattning

Din dotter har rätt till sjuklön när hon på grund av sjukdom har nedsatt arbetsförmåga. Detta gäller även om hon är timanställd. Om hon under sjukperioden har en schemalagd arbetstid på fem dagar i veckan så ska hon få ersättning för dessa dagar.

Jag hoppas det svarar på din fråga! Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Roman SzuterRådgivare