Sexmånadersregeln i inkomstskattelagen

Hej Lawline,

Jag har fått erbjudande om att jobba i USA med ett antal hemresor per år. Jag kommer vistas mer än halva året i USA. Min fru vill bo kvar i Sverige. Vi har fastigheter tillsamman. Villan vi bor i och en sommarstuga.

Hur ser min skattesituation ut? Kan jag vara skriven i USA och betala skatt där fastän jag har både "familj", fru men inga barn i Sverige och dessutom delägare i fastigheter.

Eller ska jag betala Svensk skatt?

Eller nån slags mellanvariant?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga som att du vill ha svar på hur din inkomst från din anställning i USA kommer beskattas. Därför kommer jag i mitt svar fokusera på just den inkomsten. Ifall du har skattefrågor rörande andra typer av inkomster får du gärna återkomma till oss på Lawline.

Obegränsad och begränsad skattkskyldighet

I Sverige är en fysisk person antingen obegränsat eller begränsat skattskyldig. En person som är obegränsat skattskyldig betalar skatt i Sverige för alla sina inkomster oavsett om inkomsterna härrör från Sverige eller från utlandet (3 kap. 8 § inkomstskattelagen).

En person som inte är obegränsat skattskyldig är per definition begränsat skattskyldig (3 kap. 17 § inkomstskattelagen). Personer som är begränsat skattskyldiga betalar skatt i Sverige endast för vissa inkomster (se 3 kap. 18-21 § inkomstskattelagen).

När är en person obegränsat skattskyldig?

I enlighet med 3 kap. 3 § inkomstskattelagen är följande personer obegränsat skattskyldiga:

1. Den som bor i Sverige

2. Den som stadigvarande vistas i Sverige

3. Den som har väsentlig anknytning till Sverige

I samband med att du flyttar till USA kommer du inte räknas som boende i Sverige (7 § folkbokföringslagen). Du kommer heller inte tillbringa tillräckligt mycket tid i Sverige för att du ska anses vara stadigvarande vistande här.

I ditt fall blir det därför endast aktuellt att diskutera huruvida du, efter flytten, kan anses ha väsentlig anknytning till Sverige.

När har en person väsentlig anknytning till Sverige?

I 3 kap. 7 inkomstskattelagen har lagstiftaren angett vilka faktorer som ska beaktas vid bedömningen om någon har väsentlig anknytning till Sverige:

– om han är svensk medborgare,

– hur länge han var bosatt här,

– om han inte varaktigt är bosatt på en viss utländsk ort,

– om han vistas utomlands för studier eller av hälsoskäl,

– om han har en bostad här som är inrättad för åretruntbruk,

– om han har sin familj här,

– om han bedriver näringsverksamhet här,

– om han är ekonomiskt engagerad här genom att inneha tillgångar som, direkt eller indirekt, ger honom ett väsentligt inflytande i näringsverksamhet här,

– om han har en fastighet här, och

– liknande förhållanden.

I lagstiftningen anges det inte någon inbördes rangordning mellan dessa faktorer. Med hjälp av diverse rättsfall kan man dock dra slutsatsen att de mest betydelsefulla faktorerna är om den skattskyldige har en bostad som är inrättad för åretruntbruk i Sverige, om denne har sin familj här samt om denne bedriver näringsverksamhet i Sverige.

Du är obegränsat skattskyldig i Sverige

Eftersom du både har din fru i Sverige samt en bostad som är inrättad för åretruntbruk har du väsentlig anknytning till Sverige. Således är du obegränsat skattskyldig i Sverige.

Sexmånadersregeln i 3 kap. 9 inkomstskattelagen

Ovan nämnde jag att en person som är obegränsat skattskyldig i Sverige betalar skatt för alla sina inkomster, oavsett om inkomsterna kommer från Sverige eller från utlandet. Det finns dock undantag från denna regel. Ett sådant undantag hittar vi i 3 kap. 9 § inkomstskattelagen.

I ovan nämnda paragraf står det att en obegränsat skattskyldig person som har anställning utomlands i minst sex månader ska inte betala skatt i Sverige på den del av inkomsten som beskattas i verksamhetslandet. Med andra ord kommer du inte betala skatt i Sverige på den inkomsten som du beskattas för i USA.

I din fråga skriver du att du räknar med att besöka Sverige ett antal gånger per år. Sexmånadersregeln är i så fall fortfarande tillämplig, förutsatt att du inte stannar alltför länge i Sverige (se 3 kap. 10 § inkomstskattelagen).

Vänligen,

Oscar StenmarkRådgivare