Sexmånadersregeln

Hej Lawline! Vi hade bilen på service idag och mekanikern meddelar att båda fjädrarna där bak är av, kostar runt 5000 att åtgärda. Vi har inte haft bilen 6 månader, så vill ringa firman vi köpte bilen av, som har ansvar för fel som upptäcks inom 6 månader enligt kkl. Dock såldes bilen utan garanti eftersom den kostade mindre än 30000. Gäller ändå att säljaren ansvarar för fel som upptäcks inom 6 månader även om bilen såldes utan garanti?

Tack på förhand!

Mvh Louise

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga!

Av 20 § konsumentköplagen (KKL) framgår det att frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

Av 20 a § KKL framgår att ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades ska anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art.

Regeln i 20 a § KKL gäller även om garanti inte lämnats.

Med vänliga hälsningar,

Henrik PerssonRådgivare