Separera vinterdäck från ett konkursbo

Bilföretaget som förvarade mina vinterdäck har konkursat. Jag har skickat kvitto till förvaltaren. Har trots förfrågan inte fått veta var däcken är, inte heller fått erbjudande om att hämta ut dem innan de ev flyttats. Däcken är ju min egendom och ingår inte i konkursboet. Ska jag tvingas skaffa däck o fälgar för minst 10 000 för att köra lagligt? Är på väg norröver. Vad råder ni mig att göra?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om konkurs

Den egendom som tillhörde företaget när konkursbeslutet meddelades tillfaller konkursboet, 3 kap. 3 § konkurslagen. Det innebär att när bilföretaget gick i konkurs så blev dina däck en del av konkursboet.

Är separation av egendom från konkursboet möjlig?

Om du vill få tillbaka (separera) dina vinterdäck måste den så kallade separationsprincipen vara uppfylld. Den egendom som man vill separera från konkursboet måste vara tydligt identifierbar. Det måste kunna gå att peka ut exakt vilka som är dina däck. Du måste också kunna bevisa vilka som är dina däck. T.ex. genom att det på däcken är tydligt markerat att de är dina eller att de är tydligt avskilda från andra däck.

Sammanfattning

Om du kan peka ut just dina däck och bevisa att de är dina så kan du nå framgång med att separera däcken. Om du inte kan separera däcken så tillfaller de tyvärr konkursboet.

Jag rekommenderar att du kontaktar konkursförvaltaren och kräver att få separera dina vinterdäck. Skulle det vara så att konkursförvaltaren inte svarar eller accepterar din begäran råder jag dig att ta kontakt med Lawlines juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i processen.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare