Sen leverans av vara
Jag har beställt en del till en bil av firma som heter Boets Bildemontering lovad att delen skulle ta 1-2 dagar
beställde 14/6 och betalade med swich så skulle den skickas direkt jag ringer på måndag den 18/6 då skyller dom på postnord att dom inte ha regitrerat paketet det har dom varit med om tidigare... men jag har då haft kontakt med postnord och dom säger att den inte har kommit i väg från det förtaget så dom ber mig ringa företaget.. ringer den 25/6 och förklarar att dom behöver inte skicka delen och att dom i stället swicha min pengar men då vill han jag talar med att han som lagt upp orden ska ringa mig! men det gör han inte så jag ringer upp i dag 26/6 vid lunch och jag får tag i han som lagt upp orden och han säger att det kan ta 1/2 dagar
han allmänt otrevlig! Vad gör jag? det rör sig om 250 kronor vill absolut inte att fler blir utsatta för liknande av det här företaget!
Lawline svarar
Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!
Enligt konsumentköplagen (KKL) finns några olika alternativ på åtgärder som du kan vidta eftersom de inte levererat din vara i tid. Det första är att du kan kräva att de levererar din vara vilket framgår av 12§ KKL. Är det så att det är omöjligt för dem att leverera varan av någon anledning kan man dock inte kräva det av dem. Det andra alternativet är att du kan häva köpet enligt 13§ KKL. För att kunna häva köpet måste förseningen av leveransen dock vara av väsentlig betydelse för dig. Det betyder att du måste ha en (stark) anledning till varför det var viktigt att varan skulle levererats inom en viss tid.
Du kan även ha rätt till skadestånd enligt 14§ KKL om förseningen medfört ekonomisk skada för dig. För att du ska kunna få skadestånd krävs att förseningen inte beror på ett hinder som säljaren inte kunde övervinna.
Om du vill häva köpet, vilket jag uppfattar det som att du vill, skulle jag råda dig att kontakta företaget igen och säga att du vill utöva din rätt att häva köpet enligt 13§ KKL.
Hoppas du fick svar på din fråga!