Semesterlön/semesterersättning vid 100 % timlön

Hej! Jag jobbar heltid på ett företag 8-17 måndag till fredag och får timlön ingen månadslön, har jag rätt till semesterersättning? Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Även om din lön till 100 % består av timlön har du rätt till semesterlön. Semesterlön tjänas ju in under tiden man arbetar (Och beräknas i ditt fall enligt 16 b § Semesterlagen, se https://lagen.nu/1977:480#P16b. Den är i princip 12 % av den lön du tjänar på ett arbetsår.), och när anställningen upphör skall man som semesterersättning få ut den semesterlön man har tjänat in men ännu inte fått ut. Du behöver alltså inte oroa dig bara för att du arbetar för timlön!

Om du har några fler frågor är det bara att återkomma!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare