Semesterlön/semesterersättning

Vad menas med semesterlön/semesterersättning? Påverkas den ordinarie månadslönen under semestern?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med semesterlön menas lönen som anställda får i samband med semesterledigheten. Denna lön är högre än den vanliga lönen då det tillkommer ett semestertillägg. Tillägget är vanligtvis 0,8 % av den aktuella månadslönen.

Med semesterersättning syftar man oftast på den ersättning som månadsvis betalas ut till arbetstagare med tillfälliga och tidsbegränsande anställningar. Ersättningen funkar som en kompensation för att den anställda inte får någon betald semesterledighet. Vidare kan man även med semesterersättning syfta på ersättning som betalas ut för semester som inte tagits ut när en anställning avslutas.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Sam NaderiRådgivare