Semesterlönegrundande frånvaro vid sjukskrivning

Hej, Jag har en heltidsanställning,nu har jag varit sjukskriven på 50% sedan 2016-07 och är så fortfarande.

Nu har min arbetsgivare halverat min semesterersättning, har de rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Enligt 17 § semesterlagen är frånvaro från arbetet semesterlönegrundande när det gäller ledighet på grund av sjukdom. Regeln gäller om frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 180 dagar, eller om frånvaron beror på arbetsskada. Frånvaron upphör dock att vara semesterlönegrundande då arbetstagaren varit helt eller delvis frånvarande från arbetet under ett helt intjänandeår, utan längre avbrott i frånvaron än fjorton dagar i en följd.

Din arbetsgivare kan således ha rätt att halvera din semesterersättning om du varit sjukskriven 50 % under en längre period.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Du är välkommen att återkomma om du har fler frågor.

Med vänlig hälsning,

Christoffer TolfRådgivare