Semestergrundande föräldraledighet

Är föräldraledig semestergrundade?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler kring semester finns i semesterlag (1977:480) (SL). Enligt denna är 120 dagar av föräldraledigheten semesterlönegrundande. För en ensam vårdnadshavare gäller istället 180 dagar (17a § SL)

Om man har kollektivavtal kan andra regler finnas i detta. Eftersom semesterlagens regler är minimiregler kan kollektivavtalets regler dock aldrig göra att man har färre semestergrundande dagar (2 § SL).

Vänliga hälsningar,

Lovisa LindgrenRådgivare