Semester under uppsägningstid

https://lagen.nu/1977:480#P28S1Hej,

Tänkte kolla en sak gällande semester och uppsägningstid.

Jag har i Sommar nu arbetat i ett år på ett företag jag också ska sluta på under sommarn för att därefter fortsätta mina studier. Det jag undrar över är att min uppsägningstid ligger på 4 veckor, samma antal veckor som jag ska söka ledighet på i sommar. Men om vi säger att jag beviljas en ledighet mellan 17/6-17/7, kan jag då säga upp mig vid 16/6, alltså dagen innan semestern, och på så sätt ha min semester under uppsägningstiden? Eller kanske möjligtvis säga upp mig under pågående semester och på så sätt semestra under en viss tid av uppsägningstiden?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan det vara att det står något i ditt anställningsavtal eller kollektivavtal. I så fall kan svaret bli ett annat än det jag ger dig nu. Det är dock inte troligt att det är så.

När du ansöker om semester och får den beviljad har du rätt till det. Säger du upp dig efter att ha fått semester beviljad ändras inte den rätten. Arbetsgivaren kan inte ta tillbaka den beviljade semestern. Det betyder alltså att du får "semestra" under uppsägningstiden. Semestern ska räknas in under uppsägningstiden.

Du kan alltså säga upp dig dagen innan eller en dag in i semester. Det viktiga är att den redan är beviljad.

Skulle du dock först säga upp dig och sen ansöka om semester kan arbetsgivaren säga nej. Hinner uppsägningstiden löpa ut innan du tagit ut dina fyra veckors semester har du rätt att få semesterersättning (28 § semesterlagen).

Om inget annat bestämts i anställningsavtalet eller kollektivavtalet finns dessutom en bestämmelse i lagen som säger att en arbetstagare har rätt till fyra veckors semester under tiden juni till och med augusti (12 § semesterlagen). Det finns alltså en möjlighet för dig att få ut semester då även om du ansöker om det efter att du sagt upp dig.

Sammanfattningsvis kan du säga upp dig och behålla semester du redan fått beviljad. Du kan alltså ansöka om semester, få den beviljad och sen en dag innan eller efter att semestern börjat säga upp dig. Tiden du har semester ska räknas in i uppsägningstiden.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du varmt välkommen med en ny!

Vänligen,

David Naud BjörklundRådgivare