FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess29/01/2023

Sekretessbelägga att person har avlidit

Går det att sekretessbelägga ATT en person avlidit?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar om man kan sekretessbelägga omständigheten att en person har avlidit.

Svaret är att man kan få reda på att en person har avlidit. Sådana uppgifter omfattas inte av sekretess. Emellertid kan har man inte nödvändigtvis rätt att utan samtycke från anhöriga rätt att ta reda på omständigheterna, alternativt att det ska visas att personen eller dess närstående inte lider men av att uppgiften röjs. Således måste en sekretessprövning göras i varje enskilt fall om det inte föreligger samtycke från de efterlevande. Detta framgår i en intervju med Jane Reichel, professor i förvaltningsrätt: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/sonja-kan-overklaga-beslutet-om-att-fa-veta-vilka-av-hennes-grannar-som-avlidit

Om du har flera frågor är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Samer MajidRådgivare