FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 29/04/2022

Sekretess på arbetsplatsen angående hälsotillstånd

Min personalansvariga har berättat för personal på min avdelning att jag har haft cancer, är det tillåtet? Jag tog illa upp, att alla visste.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämpningsområde

Att bryta mot en lagstadgad tystnadsplikt är brottsligt enligt 20 kap. 3 § Brottsbalken. För att veta vad som gäller för ditt specifika fall så behöver först tillämplig lag väljas.

Offentlig anställning

Om det är så att du är anställd vid en myndighet eller vissa andra offentliga organ, då gäller offentlighets- och sekretesslagen. I OSL 21 kap. 1 § så gäller sekretess för uppgifter angående en enskilds hälsa, om det måste antas att den enskilde eller någon närstående till denne kommer att lida betydande men om uppgiften röjs.

Privat anställning

I annat fall då det är ett privat företag som du arbetar vid, så gäller en tystnadsplikt enligt 18 § sjuklönelagen. Den tystnadsplikten avser enbart uppgifter om personliga förhållanden eller hälsotillstånd som lämnats i en försäkran för sjuklön eller i intyg av läkare eller tandläkare.

Generell god sed

Utöver detta gäller det i allmänhet, alltså oavsett lagregel eller inte, att för personaladministrativ verksamhet så ska god sed iakttas. Denna goda sed innebär att alla ska behandlas med respekt och sunt förnuft. Vad denna goda sed innebär är inte entydigt för de enskilda fallen och kan därför ha olika betydelse i varje praktisk applicering. Därav anser jag att det vore bäst att kontrollera med din arbetsplats interna policy om hanterandet av denna typ av uppgifter.

Jag hoppas att jag har svarat på din fråga, men om du vill få mer juridisk rådgivning kan du kontakta oss på info@lawline.se.

Melker JärlestålRådgivare