FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess13/09/2020

Sekretess och tystnadsplikt

Hej.

Vad är sekretes? Vad är tystnadsplikt?

Vadd är skillnaden mellan tystnadsplikt och sekretess

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Sekretess och tystnadsplikt betyder nästan samma sak, men inte riktigt. Jag förklarar vad orden betyder här under.

Sekretess

Sekretess är vad man kallar information som ska vara hemlig och som alltså inte ska lämnas ut. Till exempel kan sekretess gälla inom sjukvården för information som handlar om en patient.

Tystnadsplikt

Tystnadsplikt är när en person inte får dela med sig av viss information. Till exempel kan en läkare eller en sjuksköterska ha tystnadsplikt angående information om en patient.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Hanna RosenqvistRådgivare