FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess15/06/2018

Sekretess inom sjukvård och sekretessbrytande bestämmelser

Min kompis som är 17 år var på hälsosamtal och kryssade i att han hade provat narkotika (cannabis) ett par gånger. Sen blev han tvingad att berätta för sina föräldrar och skolsköterskan har tillkallat sos. Får hon lov att göra detta enligt sekretesslagen?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Skolan är en myndighet för vilken som du själv nämner, offentlighets- och sekretesslagen, förkortad OSL gäller, OSL 1 §.

En skolsköterskas sekretess regleras i OSL 25:1 av vilken det framgår att uppgifterna är sekretessbelagda som utgångspunkt och endast får lämnas ut om det står klart att den enskilde eller någon av dess närstående inte lider några men, d.v.s. att uppgifterna inte ställer till någon skada för din kompis eller någon av hans närstående.

Tillkallelse av SOS

Med tillkallelse av SOS tolkar jag det som att skolsköterskan lämnat informationen till polisen. Som jag nämnt ovan så är utgångspunkten att sekretess gäller. Emellertid så har din kompis genom att ha använt cannabis gjort sig skyldig till narkotikabrott, ett brott som kan ge upp till tre år i fängelse enligt narkotikastrafflagen (1968:64) 1 §. Detta ger skolsköterskan rätt att lämna vidare den uppgiften till polisen även om sekretess gäller, OSL 10:23.

Tvingad att berätta för föräldrar

Trots att din kompis är minderårig så gäller sekretess för skolsköterskan gentemot vårdnadshavarna, OSL 12:3. Sekretessen begränsas dock på det sätt att skolsköterskan har rätt att berätta sekretessbelagda uppgifter för föräldrarna som handlar om frågor som rör barnets personliga angelägenheter och föräldrarna har rätt och skyldighet att bestämma i. Detta förutsätter dock att den din kompis inte lider betydande men av avslöjandet.

I den aktuella situationen så måste cannabis-användandet ses som en personlig angelägenhet för din kompis och en fråga som föräldrarna har stort intresse av. Inget pekar heller på att din kompis på något sätt skulle skadas av att uppgifterna lämnades ut. Därmed är min bedömning att sjuksköterskan inte agerat felaktigt.

Sammanfattning: Min bedömning blir att skolsköterskan troligtvis inte gjort något felaktigt i detta fall.

Hoppas detta hjälpte och hör gärna av dig om något var oklart!

Jean NaboRådgivare