FrågaOFFENTLIG RÄTTSekretess26/06/2022

Sekretess i förundersökningar och i anmälningar

Om man gör en polisanmälan och anger en person som begått brott t ex stöld, t o m personnummer, och får en papperskopia av polisen med anmälan där den angivne personen inte nämns vid namn är detta korrekt? Är inte polisen skyldig att skriva ut detta, och enligt vilken bestämmelse eller lag i s f?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar bestämmelser i Offentlighets- och sekretesslagen (OSL).

Sekretess i förundersökning, register m.m.

I 35 kap. OSL framgår bestämmelser om sekretess till skydd för enskild i verksamhet som syftar till att förebygga eller beivra brott, m.m. Enligt 35 kap. 1 §  stycke ett gäller sekretess för uppgift om en enskilds personliga och ekonomiska förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till honom eller henne lider skada eller men och uppgiften förekommer i (p. 6 ) register som förs enligt lagen om misstankeregister.

Alltså gäller sekretessen enligt 35 kap. 1 § stycke ett med ett omvänt skaderekvisit, dvs. det råder presumtion för sekretess. I misstankeregistret skrivs det ned uppgifter om den som fyllt 15 år och som är skäligen misstänkt antingen för något brott enligt brottsbalken eller för något annat brott för vilket svårare straff än böter är föreskrivet.

Det råder alltså presumtion om sekretess för en misstänkts uppgifter i en förundersökning, brottsförebyggande verksamhet, register m.m.

Sekretess vid anmälningar

Enligt 35 kap. 2 § OSL gäller sekretess i verksamhet som avses i 35 kap. 1 § första stycket för uppgift i en anmälan eller utsaga av en enskild, i förhållande till den som anmäler eller utsagan avser, endast om det kan antas att faran uppkommer för att någon utsätts för våld eller lider annat allvarligt men om uppgiften röjs.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare