Särskilda skäl enligt 106 kap 25 § SFB

Enligt 25§ SFB står det " om det finns särskilda skäl kan assistansersättning lämnaa även under tid när den funktionshindrade vårdas på sjukhus under en kortare tid eller deltar i verksamhet enligt 24 § 4 SFB.

Vilka särskilda skäl är det man pratar om här ? Kan ni ge exempel på särskilda skäl som syftas i denna paragraf ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den paragraf du undrar över är 106 kap. 25 § socialförsäkringsbalken. Där framgår det att om det finns särskilda skäl kan assistansersättning lämnas även under tid när den funktionshindrade vårdas på sjukhus under en kortare tid eller deltar i verksamhet enligt 24 § 4.

Vad som kan ses som särskilda skäl diskuterades i förarbetena till paragrafen. I propositionen framgår det att det kan gälla exempelvis i situationer där den enskildes funktionshinder skapar särskilda svårigheter att kommunicera med andra än sin eller sina personliga assistenter, eller där det med hänsyn till den funktionshindrade personens hälsotillstånd är viktigt att den personliga assistenten finns till hands. Det kan också gälla situationer där funktionshindret gör det särskilt angeläget att den assistansberättigade har ett starkt begränsat antal personer knutna till sig, Proposition 1995/96:146 s. 15.

Vad som menas med särskilda skäl har även prövats i domstol. I RÅ 2000 ref. 11 kom domstolen fram till att särskilda skäl förelåg då den funktionshindrade hade särskilda svårigheter att kommunicera med andra samt ett behov av tillgång till person med ingående kunskap om honom.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare