Särkullbarns arvsrätt

Jag har sedan tidigare 3 barn och med min nuvarande make 1 gemensamt barn. Han har inga andra barn sedan tidigare och nu är frågan, om jag går bort, har då mina 3 barn (särkullsbarn) rätt att få ut sin del och MÅSTE dem ta ut sina arv?

Vi har inga papper skrivna utan jag litar på barnen att dem låter min man sitta kvar i orubbat bo. Vi har eget hus

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Regler om arv och särkullbarn finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag tolkar din fråga om att du vill veta om dina särkullbarn har rätt att få ut sitt arv omedelbart om du skulle gå bort och om de kan välja att göra ett arvsavstående till förmån för din make.

Huvudregeln är att särkullbarn får sitt arv omedelbart efter sin förälders död, utan att behöva vänta på att den efterlevande maken avlider, detta enligt 3 kap. 1 § 1 st. ÄB. Det finns dock en möjlighet för särkullbarn att avstå sitt arv till förmån för den efterlevande maken enligt 3 kap. 9 § ÄB. Då får särkullbarnet sitt arv som efterarv efter att den efterlevande maken också avlidit.

Det är dock viktigt att komma ihåg att det är särkullbarnet som måste besluta om arvsavstående. Även om ni skulle skriva ett testamente och uttrycka er önskan att särkullbarnen avstår arvet så kan dina särkullbarn påkalla jämkning av testamentet enligt 7 kap. 3 § 1 st. ÄB och via den vägen utfå sin laglott.

Sammanfattningsvis så är det möjligt att din make får sitta kvar i orubbat bo efter din bortgång, men det förutsätter att ni är överens tillsammans med dina särkullbarn att de inte ska begära ut sin laglott.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Maja QvarnströmRådgivare