Särkullbarns arvsavstående

Min pappa var gift.Frun gick bort för några år sedan.Hennes söner skrev på att dom frånsatt sig mammans arvode så allt gick ju över till min pappa.Nu har min pappa gått bort och nu får sönerna ärva endån.

Kan inte förstå det riktigt.

MIN farmor gick bort efter att DERAS mamma gått bort MEN dom har rätt till MIN farmors del,kan inte förstå det??????????

Min pappa var ensambarn.

Tacksam för ett svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag tolkar din fråga så har dina halvsyskon avstått sitt arv från deras mamma när hon gick bort. Sedan gick din pappa bort och nu får halvsyskonen ärva. När halvsyskonen väl får ärva har även din farmor gått bort, vars arv då gick till din pappa.

Avstående av arv

I och med att din pappa och dina halvsyskons mamma var gifta är halvsyskonen så kallade särkullsbarn. Hade sönerna inte avstått arvet hade de fått ärva från deras mamma direkt (3 kap. 1 § andra meningen ärvdabalken) och din pappa hade då inte fått ta del av deras andel av arvet. Detta hade exempelvis kunnat innebära att din pappa skulle blivit tvungen att betala sönerna för att få behålla bostaden om den ägdes gemensamt av din pappa och hans fru. Om sönerna inte varit särkullsbarn utan även barn till din pappa så hade deras arv från deras mamma gått till din pappa. De hade då fått ärva först efter att han gick bort (3 kap. 1 § första meningen ärvdabalken).

Att särkullsbarn avstår sitt arv fungerar därför som ett sätt för halvsyskon att låta den kvarlevande maken kvarhålla exempelvis hela bostaden och andra gemensamt ägda saker. En avsägelse behöver däremot inte innebära att man avser att aldrig få ärva sin andel av arvet. Ett särkullsbarn kan istället avstå sitt arv för att få ut arvet först efter det att den efterlevande maken avlider (3 kap 9 § ärvdabalken). För att det ska gälla i ert fall krävs att sönerna i avsägelse uttryckligen formulerade att de avstod sig arvet till förmån för din pappa, annars kan deras rätt att få ärva gå bort.

När sönerna får ärva efter det att din pappa har gått bort har de dock bara rätt till den arvsandel de skulle fått från sin mammas arv om de inte avsagt sig arvet. För att avgöra hur mycket sönerna ska ärva när din pappa gått bort jämför man hur stor andel din pappas förmögenhet var jämfört med arvet från hans fru när hon gick bort.

Sammanfattningsvis kan det uppfattas som att sönerna får ärva din pappa och därav det arv han fått från din farmor, men tanken är att det ska ses som att de ärver den andel de hade rätt till när deras mamma gick bort. De måste däremot vid sitt avstående ha uttryckt att de ville ärva sitt arv senare.

Hoppas detta gav svar på din fråga,

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare