Särkullbarn och orubbat bo

Hej

Jag har ett par bekanta som undrar hur man kan få bo kvar i orubbat bo om någon avlider.

Förutsättningar är att dom köpt lägenhet ihop och att dom har inga gemensamma barn utan barn sedan tidigare på var sitt håll. Dom är inte gifta.

Dom vill ha möjlighet att bo kvar om någon avlider. Vad kan dom göra? Måste särkullsbarnen godkänna arvsavstående? Måste testamente upprättas för skriva bort arvslotten? laglotten kan man väl inte göra något åt eller? Hoppas på snabbt svar

Mvh

Kent

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga,

Regler om arv finner du i ärvdabalken (här). Särkullbarn har alltid rätt att ta ut sin laglott efter att dennes förälder avlidit (3 kap. 1 § st. 1 andra meningen ÄB). Detta gäller oavsett om testamentet anger att förälderns make ska sitta i orubbat bo. Laglotten motsvarar halva förälderns kvarlåtenskap delat på antalet barn, det vill säga halva arvslotten (2 kap. 1 § och 7 kap. 1 § ÄB). Särkullbarn kan mycket riktigt välja att avstå från att ta ut sin laglott tills efter att den efterlevande maken avlidit.

Det finns möjlighet att utforma ett testamente så att ett särkullbarn får starka incitament att låta den efterlevande maken sitta i orubbat bo. Exempelvis kan man utforma testamentet så att särkullbarnet får ut hela sin arvslott (alltså ett större belopp än laglotten) när den efterlevande maken avlider om denne valt att låta den efterlevande maken sitta i orubbat bo.

Hoppas att svaret är till hjälp!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare