Särkullbarn och arv

Hej!

Jag funderar på att gifta mig, men det är några saker jag måste få klarhet i först. Vi har inga gemensamma barn, men däremot finns det särkullsbarn. Jag undrar vad det menas med detta " barn till den avlidne som den andra inte är förälder till, så kallade särkullsbarn, har dock rätt till att få ut sitt arv genast och behöver inte vänta till styvföräldern dött. Barnet kan dock avstå från sin rätt till förmån för den efterlevande maken. Iså fall får barnet rätt till efter arv vid efterlevande makens död på samma sätt som gemensamma bröstarvingar".

Jag har både pengar, bil och sommarstuga (detta är arv efter min mor, allt står i mitt namn, jag är ägaren) som jag bara vill att min son ska ärva och inte min sambos barn om vi gifter oss och han sedan avlider. Jag vet att man kan skriva äktenskapsförord, Skyddar det dessa tillgångar då om det skulle bli aktuellt med efter arv? Så att det bara är jag som äger det och att hans barn inte kan komma åt det genom efter arv när jag dör? Jag blir fundersam när det står på samma sätt som gemensamma bröstarvingar. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

3:1 ÄB reglerar situationen. Enligt den legala arvsordningen som är reglerad i Ärvdabalken, går som huvudregel makars arvsrätt före gemensamma barn. Annorlunda är det för särkullbarn, som kan få ut sin arvslott direkt efter det att dennes förälder avlidit - om inte hen avstår sin rätt till förmån för den efterlevande maken. I så fall får denne ut sin arvslott senare när den andre maken avlider.

Vad gäller din egendom (pengar, bil och sommarstuga) krävs att egendomen är enskild för att dessa ska skyddas. Det framgår att denna egendom har tillfallit dig genom arv, och vanligtvis är det samtidigt föreskrivet att egendomen är enskild men för det fall den inte är det borde ni upprätta ett äktenskapsförord.

Så länge egendomen är enskild kommer den inte ingå i en bodelning vid dödsfall, och ditt barn kommer så småningom få egendomen när tiden är kommen.

Hoppas det var svar på din fråga! Hälsningar,

Johanna BarfoedRådgivare