Sambors arvsrätt via testamente med fri förfoganderätt

Jag är sambo och vi har inga gemensamma barn. Jag har fyra vuxna barn sen tidigare. Vi funderar på att skriva ömsesidigt testamente. Om jag sen dör först så ärver mina barn ändå hälften i egenskap av särkullbarn. Min sambo ärver då resterande hälften av min kvarlåtenskap. När han sedan går bort, är det då hans barn som ärver? Finns det ingen möjlighet för mina barn att ärva något av den kvarlåtenskapen? Jag har ingenting emot att min sambo ärver mig, men det känns främmande att hans barn ärver halva min kvarlåtenskap och inte mina. Men det kanske är så det är?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Till att börja med så ärver inte sambor varandra överhuvudtaget. Utan för att det ska vara möjligt att din sambo ska få ärva dig krävs ett testamente. Du har helt rätt i att dina egna barn har rätt till minst hälften av den kvarlåtenskap som finns vid din bortgång (beroende på hur mycket du testamenterar bort) vilket brukar kallas laglott och regleras i 7 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB). Om det inte finns något testamente ärver dina barn hela din kvarlåtenskap (alltså alla de tillgångar som finns kvar).

Eftersom ni inte är gifta är enda möjligheten för din sambo att få ta del av din kvarlåtenskap att skriva testamente vilket regleras i 9-16 kap. ÄB. Dina barn har ingen rättsstadgad rätt att ta del av din sambos egendom om ni inte upprättar ett testamente. Den bästa möjligheten som jag ser om du vill att din sambo ska ärva dig men ändå att dina barn ska ha möjlighet är att testamentera med fri förfoganderätt. Fri förfoganderätt innebär att den som ärver har rätt att sälja/spendera egendomen som den vill med några begränsningar. Din sambo får då inte ge bort eller testamentera bort en större part av arvet från dig och dina barn har då rätt till återstoden av arvet från dig vid din sambos bortgång. Dina egna barn har då en chans att ta arv även efter din sambo (av den procentandel som din kvarlåtenskap utgör av din sambos totala tillgångar) Ett exempel på det är att du går bort och har 80 000 kr. Dina barn får då totalt 40 000 (deras laglott) och 40 000 går till din sambo med fri förfoganderätt. Om då din sambo vid din bortgång har 60 000 kr sedan i egna tillgångar och sen ärver 40 000 kr från dig (alltså totalt 100 000 kr) har dina barn rätt till den procentandel din kvarlåtenskap utgör av din sambos totala tillgångar. I detta fall 40 %. Det rör sig alltså inte om specifika belopp.

Min rekommendation är därför att ni upprättar ett gemensamt testamente där ni testamenterar hälften av respektive parts kvarlåtenskap med fri förfoganderätt om ni vill att ni ska ärva varandra men att era barn ska ha möjlighet att ta del av kvarlåtenskapen vid den andra sambons bortgång. Viktigt är att kolla upp vilka regler som gäller för att testamente ska vara giltigt innan ni upprättar ett sådant. Om ni inte har juridisk expertis till hjälp.

Hoppas du fick svar på din fråga.
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare