FrågaAVTALSRÄTTGåva08/02/2014

Sambo rätt at kräva tillbaka pengar för betalda räkningar mm.?

Hej! Min fd sambo säger att han vill ha tillbaka de pengar han har Varit snäll och hjälp mig med under tiden vi bott ihop. Han har bla betalt räkningar och köpt mat och presenter till oss. Kan han kräva tillbaka dessa?

Lawline svarar

Hej!

Svaret är rätt och slätt nej, din sambo har ingen juridisk rätt att kräva tillbaka vad han betalt för dig oavsett om det gäller räkningar, presenter eller mat. Erbjuder man sig att betala för någon utan att göra förbehåll om att man vill ha tillbaka pengarna så får man stå för det. Annat blir förstås läget om ni kommit överens om att pengarna ska betalas tillbaka, men så verkar inte vara fallet.

Med vänlig hälsning,

Miranda LymeusRådgivare