Sambo och skuldsanering

Min sambo är i processen att dra igång en skuldsanering. Jag har köpt en tv på avbetalning, kommer det att påverka kronofogdens beslut att bevilja en skuldsanering?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huruvida skuldsanering ska beviljas bedöms utifrån varje enskilt fall (4 och 5 §§ Skuldsaneringslag)

Som sambo är man inte ansvarig för varandras skulder. Därför kan dina ekonomiska åtaganden inte belasta sambon och vice versa. Är Tv:n köpt i ditt namn borde därför inte köpet påverka din sambos möjlighet till en skuldsanering.

Jag råder dig dock att spara kvitto för allt du köper. Din sambos skuldsättning kan nämligen komma att innebära utmätning av din sambos egendom. Då ni bor tillsammans kan det vara svårt för kronofogdemyndigheten att veta vilka saker som är dina och vilka saker som tillhör din sambo. Kronofogdemyndigheten antar därför att all egendom tillhör den som blir utmätt (alltså din sambo), såvida du inte kan bevisa motsatsen (4 kapitlet 19 § Utsökningsbalken). Att ha ett kvitto kan bevisa din äganderätt, vilket innebär att egendomen inte mäts ut.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare