FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 08/12/2019

Samarbetsproblem på jobbet - Vad gör jag?

två kollegor har en konflikt vilket ger slutsatsen att deras prestationsförmåga försämras hur gör man för att lösa detta problem?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga

Bristande förmåga att samarbeta faller in under personliga skäl i uppsägningskäl. Personliga skäl och arbetsbrist är de två sakliga skälen som kan läggas till grund för uppsägning (7 § LAS). Det är dock inte tillåtet att säga upp någon som kan omplaceras, eller om situationen annars kan lösas på ett mindre drastiskt sätt (7 § LAS). Kontrollera med facket om det finns möjligheter till en lösning i deras regi, t.ex. vidareutbildning eller terapisamtal. Det är vanligt att fackföreningar har interna utbildningar och konflikthanteringsmöjligheter.

Hoppas du har fått den hjälp du sökte

Med vänlig hälsning,

Adam NovakRådgivare