Samarbetet mellan socialnämnd och polis

Hej!

Jag undrar lite över samarbetet mellan polisen och socialen. Om polisen inleder en förundersökning om brott som kan vara av intresse för socialen, till exempel om en förälder misstänks för narkotika- eller barnpornografibrott, underrättar de då socialen i den kommun där den misstänkte bor?

Vidare undrar jag om socialen får information om åtal väcks, förundersökningen läggs ner eller preskription inträder samt om socialen får tillgång till förundersökningen i händelse av preskription? Jag tänker att den kan vara intressant vid bedömning enligt SoL och LVU.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Samarbetet
Om en vårdnadshavare misstänks för sådan typer av brott gör polisen en orosanmälan till kommunens socialnämnd.

Därefter är det socialnämnden som påbörjar en utredning (11 kap. 1 § socialtjänstlagen).

Precis tvärtom anmäler socialnämnden till polisen om det uppstår misstanke om brott i en familj.

Därefter är det polisen som påbörjar en förundersökning om det finns anledning att anta att person gjort sig skyldig till brott (23 kap. 1 § rättegångsbalken).

Sammanfattningsvis sker det största samarbetet just genom anmälningar, men vardera myndighet har eget ansvar och står helt och hållet själva för sina egna utredningar.

Socialnämndens utredningar
Socialnämnden arbetar med öppna utredningar, dem får därför information från polisen och offentliga uppgifter men får inte ta del av förundersökningar. Självklart ska polisen var behjälplig men får inte ta del av sekretessbelagda uppgifter.

Socialnämnden kan (precis som vem som helst) begära in domar. Det innebär att när vårdnadshavaren eventuellt dömts för brottet kan socialnämnden till 100 % ta del av underlaget.

Socialnämnden kan också begära uppgifter från misstanke- och belastningsregister (om personen blir skäligen misstänkt för brottet eller döms för det).

Ovanstående är självklart intressant vid bedömningar enligt SOL och LVU. Fokus är dock alltid på barnets bästa och bedömningen ska alltid utgå från nuvarande situation. Varken dåtid eller framtid är därför som utgångspunkt relevant. Preskription blir därmed sällan aktuellt.

Sammanfattningsvis kan sägas att det självklart är av intresse för socialnämnden om vårdnadshavare gör sig skyldig till brott. Huvudsakligen för att det leder till att en utredning inleds.

Hoppas du fick svar på din fråga, har jag missat något får du gärna höra av dig igen!

Sara HillRådgivare