Samägd fastighet – försäljning på offentlig auktion

Min dotter och hennes sambo har nu gått isär. Dom har gemensamt köpt en bostadsrätt. Vad händer med den nu? Kan hon begära att den ska säljas för att sen dela på pengarna?

Vart vänder man sig för att få detta gjort?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att din dotter och hennes sambo har har köpt bostadsrätten tillsammans är de samägare och reglerna i samäganderättslagen är då analogt tillämpliga (jfr1 § SamägL).

Såväl din dotter som hennes sambo kan då vid tingsrätten på den plats där bostadsrätten finns (18 § SamägL) ansöka om försäljning av hela bostadsrätten på offentlig auktion (6 § SamägL). Ansökan om försäljning kommer att godkännas så länge inte din dotter eller sambon kan visa synnerliga skäl för anstånd. Ett exempel på det är om det är dåligt konjunkturläge.

Om tingsrätten godkänner ansökan kommer en god man att utses som tar hand om auktionen, upprättandet av köpebrev samt fördelning av inkomsten från försäljningen (8 § SamägL). Dessutom ska det, om någon delägare yrkar det, bestämmas ett lägsta pris som dock sätts lägre om tingsrätten anser att det är för högt (9 § SamägL).

Återkom gärna om du har fler frågor!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare