Samäganderättslagen, samägd fastighet, överlåtelse av del

Hej,

Vi är 3 syskon som äger en sommarstuga 1/3 del var, sen 1974 inga avtal enligt samäganderättslagen. Inga andra avtal heller. Stugan är ett arv ifrån vår bortgångna pappa 1969.

Min fråga är om jag kan skriva över min tredje del till min son utan att tillfråga de andra 2 ägarna.

Och om detta är möjligt hur går jag tillväga?

Varför jag frågar är för att den ena brodern kommer alltid upp med nya påhitt om att han äger större del i fastigheten än mig och ibland även hela fastigheten, när det på något sätt ska gynna honom ekonomiskt eller för att förtala mig. Och nu orkar jag inte mer av hans påhitt, lögner och falska dokument, vilka kostar på, när brev och hot kommer med jämna mellanrum.

Lawline svarar

Hej! Roligt att du vänder dig till Lawline för din fråga!

Enligt 2 § samäganderättslagen krävs samtliga delägares samtycke för förfogande över det samägda godset i sin helhet. En motsatt läsning (s. k. e contrario-läsningar) innebär att vardera delägare får förfoga över sin del av det samägda godset hur bäst den vill. Detta innebär att du får, utan att tillfråga de andra två delägarna, skriva över din del på din son.

Ett praktiskt tillvägagångssätt är att upprätta ett gåvobrev där du ger bort din del av stugan till din son. För detta föreslår jag att du kontaktar en praktiserande jurist.

Hoppas mitt svar var till hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare