Samäganderättsavtal vid båtköp

hejsan!

vi är 3 st personer som har köpt en båt i spanien tillsammans.

alla 3 har betalat lika mycket. men som säkerhet i framtiden och för framtida kostnader vill vi ha ett papper/avtal på delägarskap och hur vi ska lösa allt utan att bli oense.

finns det färdiga sådana dokument?

eller är det något ni kan hjälpa till med?

mvh elias

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall blir lagen (1904:408 s.1) om samgäanderättsavtal tillämplig (https://lagen.nu/1904:48_s.1#P1S1). Om två eller flera personer köper något tillsammans, i detta fall en båt, är det viktigt att vara eniga om vad som ska gälla vid till exempel nyttjanderätt, framtida inköp eller reparationer av båten. Detta gör ni tillsammans genom att upprätta ett avtal. I detta avtal kan ni komma överens om vilka rättigheter och skyldigheter som ska gälla.

Ni kan givetvis använda er av ett standarliserat avtal, men låt detta endast ge er lite vägledning. Det kan vara många saker som inte finns med som ni gärna vill ha med i ert avtal. Exempelvis: vad händer om någon av er vill sälja sin del av båten?

Värt att nämna är att ett samäganderättsavtal ska vara skriftligt och undertecknas av samtliga ägare. Detta avtal behöver inte registreras men alla samägare ska ha en kopia var.

Vi på Lawline hjälper er gärna att skriva ett avtal. Ni kan själv skriva ett samäganderättsavtal genom att gå in på vår hemsida: http://www.lawline.se/avtal/samaganderattsavtal. Tveka inte att höra av er om ni har några fler frågor eller funderingar!

Lycka till!

Nathalie ByströmRådgivare