Samäganderätt av hund

Hej år 2002 skaffade ja och min då varande sambo en hund tillsammans. Vi var överens om att det var lika mkt bådas. För fem år sen gick vi isär och har haft delad vårdnad. Har funkat bra Men nu tycker ja det börjar bli segt. Vill inte ha hund längre. Hon vill att ja fortsätter ta ansvar för något som vi en gång skaffaade ihop. Vi har båda nya förhållande och kommer överens för övrigt. Men inte i denna fråga. Kan ja sätta ner foten och säga att hon får ta den på heltid eller så avlivar vi hunden.? Om hon behåller den måste ja då fortsätta betala mat, försäkring mm

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

En hund betraktas i juridisk mening som en lös sak. Eftersom ni båda äger hunden blir samäganderättslagen tillämplig (https://lagen.nu/1904:48_s.1), se 1 §. För att förfoga över hunden, som att t ex sälja eller avliva den, krävs båda delägares samtycke enligt 2 §. Du kan inte tvinga din före detta sambo att köpa ut dig ur ditt delägarskap mot hennes vilja, men du kan däremot skänka din andel till henne. Om du avsäger dig din andel av äganderätten till hunden har du ingen juridisk skyldighet att bidra till kostnader som mat och försäkring.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare