samäganderätt

Äger ett hus tillsammans med en annan person.

Vi har var sin lägenhet i huset och har 50% vardera av lagfarten.

Jag har övervåningen.

Inget samäganderättsavtal finns eller annat avtal om ägandet.

Det har gått snett och vi pratar inte med varann.

Har nu från grannar hört att grannen i undervåningen beställt målning av huset. Troligtvis tänker han sig att bara måla undre halvan av huset. Han har inte pratat med mig om detta.

Kan han bestämma en sådan åtgärd själv, när vi äger huset tillsammans?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline för din fråga!

När två fysiska personer äger någonting gemensamt regleras detta förhållande av Samäganderättslagen som du finner här. Lagen är till stor del dispositiv vilket innebär att ni kan avtala bort lagen med ett avtal där ni bestämmer hur ni ska besluta gällande er egendom. Då det i ert fall inte finns något sådant avtal gäller därför samäganderättslagen i sin helhet mellan er och när ni fattar beslut angående er fastighet. Enligt 2 § samäganderättslagen ska beslut angående den samägda egendomen fattas gemensamt. Det finns dock undantag för denna regel om åtgärder som inte kan vänta måste vidtas. I ert fall skulle undantaget kunna bli tillämpligt om huset är i stort behov av att målas om och det riskerar att skadas om det inte målas om inom snar framtid. Detta får dock ses som långsökt då behovet av att måla om ett hus inte uppstår på en dag. Åtgärden att måla om kan därför inte anses om brådskande av sådan grad att undantaget aktualiseras.

Ni ska alltså gemensamt fatta beslut som rör er fastighet, detta inkluderar beslut som att måla om huset. Du bör påpeka detta för din granne och hänvisa till dessa regler. Han kan bli skadeståndsskyldig om han skadar egendom som tillhör dig och därmed orsakar dig ekonomisk skada.

Hoppas det var svar nog på din fråga!

Vänliga hälsningar

Eric BrinckRådgivare