Samägandeavtal - hund.

Hej!

Jag och min sambo har precis köpt en hund tillsammans. Vi har delat på alla kostnader men han står på försäkringen men jag betalar hälften av den. Kan man skriva ett eget avtal på att båda äger hunden? Hur ser ett sådant avtal ut?

Mvh/

Amanda

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag tolkar det som att du undrar vad för avtal du och din partner bör skriva som reglerar samägande av er hund.

Jag rekommenderar att du och din partner tillsammans upprättar ett samäganderättsavtal.

En hund räknas som lös egendom. Enligt lagen om samäganderätt innebär samägande att ni gemensamt äger hunden. Utgångspunkten är att alla beslut om den samägda egendomen, i detta fall hunden, ska tas av er gemensamt (2 § Lag om samäganderätt). I ert interna samäganderättsavtal kan ni dock reglera om avvikelser från det som lagen föreskriver. Det kan exempelvis handla om bestämmanderätten eller om att vissa beslut inte kräver båda ägares samtycke. Detta kan vara en god ide beträffande brådskande ärenden, exempelvis vård av sjukdom eller liknande. Annat som kan vara värt att reglera genom ert avtal är hur kostnaderna ska fördelas, vem hunden ska bo hos eller om det finns något annat som ni tycker är viktigt rörande skötseln.

Ett skriftligt och tydligt avtal underlättar alltid ifall det skulle uppstå en konflikt i framtiden. Det är upp till er att bestämma hur mycket ni vill reglera i avtalet, men det är viktigt att vara så exakt som möjligt. Genom att förtydliga vad som avses till minsta detalj minskar risken att avtalet feltolkas och att det uppstår meningsskiljaktigheter. Gör gärna två kopior av avtalet så att du och din partner får var sitt exemplar och bifoga samtliga dokument som kan vara av betydelse, tex. tidigare gåvo- eller köpeavtal. Det finns flera exempel på avtal på nätet (sök på "gåvoavtal modell", "samäganderättsavtal" eller liknande) som kan fungera vägledande och underlätta då ni väljer vad som ska inkluderas. Det viktigaste är dock vem det är som avses i avtalet och vilken hund det handlar om, precisera gärna med personnummer och adress samt hundens namn, registernummer, ras och färg.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Nicolina AbaasRådgivare