Samägande - betalningsansvar och beslutanderätt

Ett hus ägs till 50% av en ägare, 50% delas av fem ägare.

Har ägaren med störst ägandeandel större bestämmanderätt?

Vid underhåll/renovering, ska delägarna betala efter ägandeandel?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmanderätten
Då ni alla är ägare till huset har ni ett samägande. Detta innebär att man som ägare har en vetorätt mot förfogande över huset och vidtagande av åtgärd i förvaltningen av huset. (2§ Lag om samäganderätt) Detta resulterar i att även den ägare med minst ägandeandel kan säga nej till exempelvis en renovering. Huvudregeln är alltså att alla ägares samtycke krävs för sådana åtgärder. Om en åtgärd dock är nödvändig och brådskande för husets bevarande kan undantag göras från kravet på enighet. Om undantagsregeln används blir alla ägare förpliktigade att bidra till eventuella kostnader som uppkommit i samband med åtgärden. Exempel på sådana åtgärder där undantagsregeln kan aktualiseras är sådana som är föreskrivna i lag eller påbjudna av myndighet eller åtgärd för att skydda egendomen mot förstörelse eller hastig värdeförsämring.

Betalning
Precis som du skriver är varje delägare betalningsansvarig i förhållande till sin ägandeandel. (15§ Lag om samäganderätt)

Hoppas detta besvarade dina frågor, om inte är du varmt välkommen att återkomma!

Med Vänlig Hälsning

Felicia LundgrenRådgivare