FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende01/02/2022

Samägande av fastighet när syskon inte kommer överens

Hej. Vi är 5 syskon som äger ett hus som ligger på arrende mark. Jag vill ge bort eller sälja min del.men dom andra vill inte gå med på att jag skall sälja. Hur kan jag ge bort min del? Jag har försökt att ta kontakt med min bror som bor i huset. men han svarar inte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara frågan kommer jag använda reglerna i Samäganderättslagen.

I sådana här situationer önskar man såklart först att syskonen kan komma överens. Utifrån din fråga tolkar jag dock som att det inte är möjligt i ditt fall. Därför skulle ett alternativ vara att framtvinga en försäljning av huset.

Huset du och dina syskon äger ligger på arrenderat mark. Huset ses alltså inte juridiskt som en fastighet. Dock kom man i rättsfallet NJA 1998 s. 552 fram till att samäganderättslagen går att analogt tillämpa på situationer där ett hus som är upplåtet på arrenderar mark samägs. Det betyder att samäganderättslagen blir tillämplig även på din situation och därför användas till att besvara frågan.

När två eller fler personer gemensamt äger en fastighet så är tanken att beslut fattas tillsammans och i samförstånd (2 § första stycket samäganderättslagen). Om det inte föreligger förutsättningar för delägarna att komma överens finns det en möjlighet att vända sig till tingsrätten där fastigheten är belägen. Tingsrätten kan då utse en förvaltare som har i uppgift att medla mellan delägarna samt omhänderta fastigheten under denna period (3 § första stycket samäganderättslagen).

Om samarbetssvårigheter finns kvar efter medlingsförsök av förvaltaren går det att framtvinga en försäljning av fastigheten (6 § första stycket samäganderättslagen). Detta förutsätter dock att du och dina syskon inte har avtalat om något annat. En offentlig auktion kommer hållas så fort som möjligt (10 § första stycket samäganderättslagen).

Sammanfattning

Min rekommendation till dig är därför att börja med att ansöka om en förvaltare i tingsrätten. Förhoppningsvis kan förvaltaren hjälpa att medla mellan dig och dina syskon. I så fall är förmodligen den bästa och snabbaste lösningen att dina syskon köper din andel i huset. Om detta inte går kan ni som sista utväg framtvinga en försäljning av huset med hjälp av förvaltaren.

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare