Samägande av fastighet mellan fysisk och juridisk person

Hej, jag undrar om det är möjligt för en fysisk person att samäga en fastighet tillsammans med en juridisk person (Ett aktiebolag)? Tack

Lawline svarar

Tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Om man förvärvar en fastighet måste man ansöka om lagfart, och lagfart kan endast beviljas fysiska eller juridiska personer (20 kap. 1 § jordabalken). Som utgångspunkt kan alltså både fysiska och juridiska personer äga en fastighet.

Om en fastighet ägs av två eller flera delägare kan det regleras genom samäganderättslagen. Om det är två samägare blir utgångspunkten att man äger hälften var av fastigheten, ifall inget annat kan visas (1 § SamL).

Hoppas du fått svar på din fråga, och annars är du varmt välkommen att ställa en ny!

Vänliga hälsningar,

Ellen LagnéusRådgivare