FrågaKÖPRÄTTKöplagen18/10/2019

Sålt bostadsrätt där fel uppdagats

Jag har sålt min lägenhet och köparen säger att det är elfel i hall och kök. Hon har inte gjort någon besiktning före köpet. Blir jag ändå skyldig att ersätta arbetet med att lägga om elen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom din fråga berör köp mellan två privatpersoner som jag har förstått frågan, och att bostadsrätter är lös egendom, så regleras denna typ av köp i Köplagen (KöpL). Eftersom jag inte har jättemycket information om köpet, avtalet osv så kommer jag utgå från rent generella regler vid köp enligt Köplagen.

Det finns en undersökningsplikt som säger att om köparen genomfört en undersökning och inte upptäckt några problem, men om det finns problem som borde upptäckts så kan man inte kräva att säljaren ska avhjälpa felet. Även om säljaren uppmanat köparen om att genomföra en undersökning och denna vägrar så kan man inte kräva säljaren att avhjälpa fel (20 § KöpL).

Detta innebär alltså att om du uppmanat till en undersökning eller köparen genomfört en undersökning men inte hittat något problem fast de borde ha upptäckt de, så kan säljaren inte bli ersättningsskyldig för skadan som finns.

Detta innebär att en köpare inte har en undersökningsplikt som innebär att köparen alltid måste undersöka bostaden innan köp.

I ditt fall innebär det kort att det fallet att ingen undersökning har gjorts inte kommer påverka om du blir skyldig att betala ersättning för reparationskostnader. Det som kommer bedömas är om fel finns på bostaden (17 § KöpL), om felet fanns där innan köpet genomfördes och om det finns någon friskrivningsklausul så som att lägenheten är såld i befintligt skick (19 § KöpL).

Hoppas det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare