FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/09/2019

Sålt begagnad vara - ansvar och rättigheter

Hej! Sålde precis min begagnade iPhone 7 med sprucken skärm till en privatperson, affären gick bra och kunden betalade 1000 kr.

När kunden åker hem säger han att skärmen inte funkar alls och att jag har lurat honom och vill ha pengarna tillbaka.

Jag är fullt medveten om att skärmen bara var sprucken och alla andra funktioner funkade, han fick även se den hur den funkade när han köpte den!

Min fråga är om jag är tvungen att ta tillbaka till den nu mer trasiga telefonen och återbetala honom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker nedan i mitt svar utgå från att "när kunden åker hem" innebär att han kontaktade dig på nytt efter att köpet genomförts och han åkt därifrån.

Då det rör sig om ett köp mellan två privatpersoner finns tillämpliga bestämmelser i köplagen (KöpL).

När varan avlämnats till köparen, går risken över till köparen (13§ KöpL).

Det finns också bestämmelser kring varans skick, bland annat ska den stämma överens med vad som följer av avtalet (17§ KöpL).

Det föreligger också ett fel i varan om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet (18§ KöpL).

Köparen har en omfattande undersökningsplikt. Om köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får köparen inte åberopa fel som han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren har handlat i strid mot tro och heder. (20§ KöpL)

Vad gäller i detta fallet?

När köparen var på väg hem hade avlämnandet redan skett. Risken för varan hade därför gått över på köparen. Om den gått sönder på grund av något som hände efter avlämnandet, till exempel om den tappats i marken eller liknande, är detta inte ditt ansvar som säljare.

Det är dock rimligt att skärmen inte fungerade på grund av ett fel som fanns där sedan tidigare, då skärmen redan var sprucken. Den spruckna skärmen i sig var köparen medveten om och accepterade vid köpet. Därmed accepterades också de risker som medföljer. Att telefonen fungerade för övrigt demonstrerades vid köpet. Att vid köpet kontrollera så telefonen fungerar ingår också i köparens undersökningsplikt. Köparen visste också om att skärmen var sprucken samt att telefonen var begagnad och har därför varit medveten om telefonens skick och risken för att den inte skulle fungera felfritt, vilket också framgår av att 1 000 kronor är ett lågt pris.

Sammanfattningsvis kan sägas att oavsett om felet fanns där sedan tidigare eller uppstod efter avlämnandet, så är du som köpare inte ansvarig.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare