Säljares rättigheter vid reklamation av vara

Har jag som säljare rätt att vid en reklamation kräva att kunden sänder tillbaka produkten (varvid jag som säljare självfallet betalar frakten) för att jag ska få tillfälle att reparera produkten. Omleverans kan jag inte erbjuda då inga produkter finns tillgängliga vare sig i Sverige eller utomlands.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vid reklamation har konsumenten i första hand rätt till avhjälpande eller omleverans och det är konsumenten som har rätt att välja vilken av de två påföljderna som är aktuella.

Dock måste avhjälpande eller omleverans kunna ske utan oskälig kostnad för dig som säljare, varvid en jämförelse görs mellan vilken betydelse felet har för konsumenten, vilket värde varan har i felfritt skick samt om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för dig som säljare och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. Det valda alternativet ska även ske utan kostnad för konsumenten och utan väsentlig olägenhet för denne.

Om det inte finns några produkter tillgängliga för omleverans verkar ett avhjälpande som en rimlig lösning.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare