Säljares dröjsmål vid leverans

Jag har som privatperson problem med en bilhandlare (aktiebolag). Jag har betalt bilhandlaren 80.000kr som en handpeng och han ska importera en bil, vid gemensam besiktning ska jag slutbetala bilen. Han har meddelat att han köpt in bilen. Problemet är att han inte levererar någon bil han kommer bara med undanflykter. Jag anser detta är ett avtalsbrott. Hur bör jag agera?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om säljaren dröjer med leveransen har man som köpare vissa rättigheter enligt Konsumentköplagen (KKöpL). Man kan välja mellan att hålla inne betalningen (KKöpL 11 §), kräva att säljaren fullgör köpet (KKöpL 12 §) eller att häva köpet (KKöpL 13§). Man kan även ha rätt till skadestånd (KKöpL 14 §).

Om säljaren anskaffar varan särskilt för köparen och inte utan väsentlig förlust kan tillgodogöra sig varan på annat sätt, får köparen häva köpet endast om syftet med köpet är väsentligen förfelat genom dröjsmålet och säljaren insåg eller borde ha insett detta.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare