Säljares ansvar för fel vid köp av katt

En sju månader gammal katt insjuknade i FIP, ett virus som ursprungligen kommer från uppfödaren (vilket vi vet eftersom den aldrig varit ute eller träffat andra djur). Nu har katten avlivats och med säkerhet konstaterats ha den dödliga sjukdomen. Katten var inte försäkrad och uppfödarens dolda fel-försäkring täcker inte situationen. Har uppfödaren något ansvar att ersätta köparen ekonomiskt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att uppfödaren som du köpte katten av räknas som en näringsidkare, dvs. att uppfödaren har som näringsverksamhet att föda upp och sälja katter. Jag antar också att du köpte katten i egenskap av privatperson. I sådana fall är det bestämmelserna i konsumentköplagen som ska tillämpas i ditt fall.

I mitt svar kommer jag att kortfattat redogöra för dina möjligheter enligt bestämmelserna i konsumentköplagen att få ersättning av uppfödaren. En kort sammanfattning samt några tips hittar du längst ner i svaret.

En säljare har ett ansvar att ersätta köparen ekonomiskt om det finns ett fel i varan

En uppfödare, alltså en säljare, har som utgångspunkt ett ansvar att kompensera köparen om det finns ett fel i den aktuella varan och felet inte täcks av någon försäkring. Rent juridiskt räknas husdjur som lös egendom, vilket gör att de också räknas som "varor" enligt bestämmelserna i konsumentköplagen.

Om det finns ett fel i varan är det säljaren som ska ansvara för felet om detta fanns redan när varan avlämnades till köparen. Detta gäller även om felet visar sig först senare (se konsumentköplagen 20 §).

Om felet visar sig inom sex månader från tidpunkten då varan avlämnades till köparen får säljaren alltid ansvara för felet, om inte säljaren kan bevisa att varan var felfri när den avlämnades (se 20 § a).

När varan är felaktig har köparen i första hand rätt att få felet avhjälpt (åtgärdat). I andra hand har köparen rätt till omleverans av varan och i tredje hand rätt till prisavdrag. Om felet är av väsentlig betydelse för köparen, dvs. ett fel av väldigt allvarligt slag, har köparen rätt att häva köpet (och få pengarna tillbaka). Utöver de nyss nämnda rättigheterna för köparen får köparen även kräva skadestånd av säljaren. Detta kan bli aktuellt t.ex. om köparen råkat ut för kostnader (t.ex. veterinärkostnader) på grund av felet. Bestämmelserna om dessa rättigheter finns i 26-32 §.

Vad räknas som ett fel?

Vad som kan räknas som ett (köprättsligt) fel är ofta en komplicerad fråga. Väldigt förenklat kan man säga att det finns ett fel i varan om varan inte överensstämmer med vad som följer av avtalet eller om varan "i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta". Det finns dock många flera omständigheter som gör att något kan räknas som ett fel. Bestämmelserna som reglerar vad som kan räknas som ett fel finns i 16-21 a § i konsumentköplagen (se särskilt 16 §).

Som exempel på något som kan räknas som ett fel kan nämnas att ett köpt husdjur haft en sjukdom (dvs. burit på sjukdomen) redan hos uppfödaren. Om du som köpare inte kände till sjukdomen och inte heller borde ha känt till att katten kunde vara sjuk, skulle det alltså kunna vara så att det var "fel" på katten när du köpte den, vilket ger dig rätt att t.ex. få en ny katt eller att häva köpet.

Sammanfattning och förslag på vad du kan göra nu

I ditt fall skulle du alltså kunna ha rätt att t.ex. få en ny katt av uppfödaren eller att häva köpet, vilket innebär att du får dina pengar tillbaka. Du skulle också kunna kräva skadestånd för eventuella veterinärkostnader m.m. Eftersom jag inte vet så mycket om omständigheterna kring själva köpet kan jag dock inte garantera att du har just dessa rättigheter gentemot uppfödaren.

Om du vill gå vidare med detta ärende rekommenderar jag dig att så snart som möjligt kontakta uppfödaren och berätta att du vill göra gällande att varan var felaktig (reklamation). Det bästa är förstås om ni själva kan göra upp om detta utan att blanda in jurister.

Om du vill ha hjälp med ditt ärende är du naturligtvis även varmt välkommen att vända dig till oss på Lawline igen. På vår juristbyrå kan vi hjälpa dig att t.ex. utforma ett kravbrev eller en stämningsansökan. Vi kan också erbjuda dig ytterligare rådgivning eller biträda dig vid en eventuell framtida rättegång.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo